Dit weekend hebben de twee grootste kampioenschappen van Nederland hun agenda voor het seizoen 2022 bekendgemaakt. Echt opvallende zaken waren daarbij amper op te merken, al is de belangrijkste constatering dat de sport (hopelijk) na corona terugkeert op het oude niveau.
Met kunst- en vliegwerk konden de NK Autocross en Autocross Masters in 2021 een min of meer volwaardig kampioenschap afwerken. In het geval van het NK Autocross moesten er twee dubbele wedstrijden gehouden worden in Toldijk en Rosmalen. Dit was noodzakelijk en in zekere zin ook een begrijpelijke keuze van de SONAK, maar achteraf bezien niet per se een groot succes. Dat had te maken met een aantal factoren. In eerste instantie de sportieve argumenten: een NK-dag bestaat voor een groot deel van de coureurs uit drie finales om de uiteindelijke finale te halen. De eindstrijd zelf is vaak een wedstrijd op zich. Dat is in sommige klassen een aanslag op het materiaal en dat kwam het toch al niet al te grote deelnemersveld niet ten goede. Daardoor was het uitvalpercentage gedurende het seizoen groter dan anders. En al helemaal in een seizoen waarin het startveld toch al niet heel groot was, zorgde dat voor minder aantrekkelijke wedstrijden.
Een andere reden voor de minder geslaagde NK-dubbels was het feit dat de faciliteiten niet overal even goed in orde waren. Vanuit meerdere hoeken hebben we vernomen dat er bijvoorbeeld in Rosmalen niet voldoende tot geen gelegenheid was om te douchen. De ‘lucky few’ hebben zelf mogelijkheden bij om te douchen, maar het overgrote deel van de aanwezigen was veroordeeld tot wat de organisatie aanbood. Dat was derhalve geen pluspunt. De voordelen van een NK-dubbel zijn daarentegen dat organisatoren op bepaalde kosten kunnen besparen, hetgeen aantrekkelijk was aangezien er geen publiek toegelaten mocht worden. Deze omstandigheden kunnen – zoals de NK-organisatie schreef bij de bekendmaking van de nieuwe kalender – niet uitgesloten worden, maar hopelijk mogen de poorten aan het begin van 2022 weer open voor de liefhebber.
NK: Toldijk draait geen dubbel, Rosmalen weer finale
Zoals altijd leunt het NK Autocross op een paar organisaties, aangevuld met enkele plekken die wat minder vaak op de kalender staan. Rosmalen is zo’n plek en ACC Geffen heeft ook in 2022 weer de afsluitende manche van het nationale kampioenschap. Toldijk kan ook tot dat rijtje gerekend worden, al is daarbij opvallend dat men geen Autocross Masters-wedstrijd haalt. Naar verluidt zit daar een organisatorische reden achter, al is het organisatie van de EK-wedstrijd in 2022 de topprioriteit voor de organisatie in Toldijk. Albergen en Gendringen hebben zich de afgelopen jaren ook vaker op de kalender laten zien, terwijl Veulen voor het eerst in jaren weer op de kalender voegt. Aanvankelijk zou in 2020 ook een ronde in Limburg gehouden worden, maar dat ging zoals bekend niet door. Nu zakt het NK toch weer af naar de onderste regionen van het land en dat is voor de breedte van de sport een goede ontwikkeling.
Het seizoen wordt begin mei geopend in Ferwoude, ook die locatie stond op de aanvankelijke kalender in 2020. Superklasse Noord gaat daar een wedstrijd organiseren nadat men eerder in Hieslum en Koudum actief was. Superklasse Noord organiseerde al eerder een NK in Ferwoude, maar daarvoor moeten we ver terug. In 2022 is het 25 jaar geleden dat er voor het eerst een wedstrijd om het nationale kampioenschap gehouden werd in Ferwoude. Het betekent dat het NK Autocross in 2022 zes racedagen bevat waarvan er vier op kleibanen plaatsvinden. De ondergrond in Ferwoude is naar verluidt te vergelijken met de omstandigheden die coureurs eerder in Koudum gehad hebben. Met twee zandbanen in Albergen en Veulen komen ook de zandhazen weer aan hun trekken. Een gebalanceerde kalender, mogen we gerust stellen, én een kalender met goed nieuws voor de liefhebbers van het EK Autocross. Voor het eerst in jaren valt er geen enkele NK-wedstrijd samen met een ronde van het Europees kampioenschap, al moet die conceptkalender nog wel goedgekeurd worden door de wereld motorsportraad.
AM: Nu wel de drielandencombi?
De Autocross Masters heeft sinds de oprichting gewerkt aan een vertrouwde basis en die ligt er in 2022 ook weer. Juist op die drie banen had het kampioenschap veel belangstelling van coureurs, reden genoeg om deze locaties aan te houden op de nieuwe kalender. Pieterzijl, Terwolde en Wijhe vormen jaarlijks de basis van het kampioenschap terwijl de Belgische uitstap naar Landen ook vaste prik is. Bij de organisatie van de Autocross Masters zal men zoals altijd weer billenknijpen voor goed weer, iets waardoor men dit afgelopen seizoen veel door geplaagd werd. Pieterzijl is een favoriet van de coureurs en derhalve een populaire bestemming waar de startlijsten weer aardig gevuld zullen zijn, al is het door de uitgestrektheid nog altijd geen ‘publieksbaan’. Dat zal echter minder belangrijk zijn dan de reacties die coureurs altijd weer geven. Terwolde was wel degelijk een publieksbaan in 2021, maar de lay-out week flink af van waar de TACO om bekend stond. Het is maar zeer de vraag of er op dat vlak nog wat gaat veranderen in 2022, al kan ook deze locatie met mogelijk een kleine aanpassing interessante wedstrijden opleveren.
Heers is de nieuwste locatie op de AM-kalender. Gelegen nabij Landen zal de ondergrond vergelijkbaar zijn, beelden uit het verleden wijzen uit dat er een lange en uitdagende omloop neergelegd is voor coureurs.
Het is de start van de ‘buitenlandse campagne’, al had het kampioenschap altijd het streven om in Nederland, België en Duitsland te rijden. Dat laatste kan in 2022 ook weer waargemaakt worden met de terugkeer van Bohnhorst. Die plek stond eerder al op de kalender, maar dat werd geen succes. Dat had enerzijds te maken met een gebrek aan materieel, maar ook met een loodzware baan. Die beide factoren haalden de vaart er flink uit. In 2022 zal de situatie zeker verbeterd zijn, anders had de Autocross Masters-organisatie een terugkeer vast uitgesloten. Het AM-seizoen wordt afgelopen in Landen waar de weergoden dit jaar flink roet in het eten gooiden. De wedstrijden op zondag konden uiteindelijk niet afgewerkt worden, opnieuw wordt de wedstrijd vrij laat in het seizoen gereden. Door de drukke kalenders elders heeft dat natuurlijk een goede reden, maar het blijft een risico om in oktober te racen. Al zegt dat zoals eerder gezegd niet alles. Ook in juli kan het regenen.
Met de beide kalenders op een rij kan de planning voor het seizoen 2022 gemaakt worden, het zwaartepunt voor coureurs die beide kampioenschappen willen rijden ligt weer eind augustus begin september met Toldijk, Heers, Gendringen, Bohnhorst en Rosmalen in achtereenvolgende weekenden. Minder chaotisch dan 2021? Wellicht, maar zoals altijd zal het voor vele rijders in beide kampioenschappen een pittig seizoen worden.