In 2021 won Timo Pähler het Europees kampioenschap in Buggy 1600 en liet hij al doorschemeren dat nog een volledig EK-seizoen er niet in zou zitten. De coureur uit het oosten van ons land heeft echter niet stilgezeten in de afgelopen maanden en richt zijn pijlen volgend jaar op het NK Autocross. Dat heeft hij onthuld in een uitgebreid interview met DeCrozz.nl.
Timo Pähler schreef in oktober in het Spaanse Mollerussa de Europese titel op zijn naam. In een rechtstreeks duel met Kevin Peters was onze landgenoot het sterkste in Buggy 1600. Hij werd daarmee de opvolger van Chris Waldschmidt, die in 2004 de laatste Nederlandse EK-kampioen was in Buggy 1600 (destijds nog Divisie 3A). De filmpjes van het evenement in Mollerussa worden nog wekelijks meerdere keren bekeken in huize Pähler: “Die vraag is mij vaker gesteld”, reageert hij op de vraag hoe het voelt om Europees kampioen te zijn. “Ik heb nog steeds geen antwoord. Laten we maar zeggen dat ik er nog steeds machtig van geniet, met het hele team hebben we het er nog steeds over. Ik bekijk nog elke week de filmpjes twee of drie keer terug. Dan zit ik gewoon in m’n eentje in een hoekje te glunderen. Dat is de beste omschrijving, het is gewoon machtig.”
Het was na zeven jaar overigens wel het voorlopig laatste volledige EK-seizoen van Pähler, die voelde dat de vele wedstrijden en reiskilometers tol eisten van hem en het team. In goed overleg is besloten om volgend jaar nog enkele wedstrijden te rijden in de auto van Bram Hoogstra. “Het startnummer 101 zien we volgend jaar sowieso terug, dat moet wel vind ik. Ik heb nu eenmaal de kans om daarmee te rijden, dan moet je daar ook gebruik van maken”, aldus Pähler, die nog wel wat wensen heeft. “Elke autocrosser wil Nova Paka een keer winnen, die gaan we sowieso rijden. Ik wil ook Maggiora graag rijden en Toldijk als het doorgaat. We zullen het klein houden, als je begint te rekenen ga je alweer te ver. Je moet wel zorgen om het team bij elkaar te houden, gelukkig kan dat op deze manier. Je hebt de mensen die je helpen nodig en als ze niet meer mee kunnen moet je een keuze maken. Die hebben we inmiddels gemaakt.”
Tekst gaat verder onder de foto
De Nederlandse liefhebbers krijgen ondanks dat juist meer kansen om Pähler in actie te zien. Er is besloten om een inschrijving te doen in het NK Autocross met een nieuwe 1600-sprinter van F&S. “Ik moet er volgend jaar wel aan geloven dat ik zand ga vreten”, vertelt Pähler. “We hebben samen met een nieuw team en een deel van het oude team besloten om een auto bij F&S te bestellen en gaan we eens kijken wat we kunnen doen in het NK, de Sprint 1600. Dat zal wel even wennen worden met tweewielaandrijving. Ik heb toen ik zestien was wel een paar wedstrijden op die manier gereden in de juniorbuggy, maar dat was vooral in Duitsland. Daarna zijn we vrij snel overgestapt op het Europees kampioenschap. Ik ben nooit echt een zandman geweest, daar zal ik me weer op moeten instellen. Vooral de aandrijving op de achterwielen. We gaan die auto klaarmaken en goed testen, hopelijk kunnen we dan ook op de Nederlandse banen dan goed beslagen ten ijs komen.”
Pähler zal dus een beperkt EK-programma rijden met daarnaast de zes NK-wedstrijden, waarvan de kalender vorige week bekend is gemaakt. “Dan is het jaar ook alweer druk genoeg”, stelt Pähler vast. “We hebben deze afspraak met elkaar gemaakt, daar gaan we vol voor. Ik durf niet te zeggen wat we kunnen bereiken. Ik kan best wel een potje sturen, maar in Nederland moet je toch echt wel lef hebben als je de mannen als [Michel] Schoenmakers, [Maarten] de Weerd of Richard Huisman ziet. Zij gooien die auto zo hard de bocht in, daar heb ik megaveel respect voor. Daar sta ik met open mond naar te kijken. Het is een heel ander spelletje. Bij ons is het vooral techniek in het sturen, de zoektocht naar grip en zorgen dat je een auto zo goed mogelijk door de bochten kunt brengen. Met de Nederlandse sprinter is het heel anders. Ik denk dat ik me op de klei wel zal redden, maar zand moet ik echt weer leren. De Grand Prix van Langeveen gaan we het uitproberen.”
Het hele interview met Timo Pähler luisteren? We hebben het opgenomen en als podcast gepubliceerd. Deze kun je vinden in je favoriete podcastapp zoals Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts, maar is ook hieronder te luisteren: